Kako se tržište rada promenilo u odnosu na ranije, i sami mladi kandidati danas više biraju poslodavce umesto poslodavci njih, kao što je bilo pre. Mladi nakon što završe fakultet žele da se razvijaju u dinamičnom okruženju gde mogu da pokažu svoje veštine i napreduju. U tom smislu, oni više istražuju kompanije, posećuju sajt, društvene mreže i karijerne događaje u potrazi za iskustvima i informacijama o radu u kompaniji, i to je momenat kada će brend poslodavca kompanije presuditi.
Brend poslodavca izuzetno je važan za privlačenje talenata jer on prenosi kakva je kompanija kao poslodavac i izdvaja je od drugih. Pored toga, on utiče i na kreiranje pozitivnog iskustva kandidata tokom procesa selekcije iz više razloga: jedan od tih je da će kandidat svoje iskustvo prepričavati dalje drugima, zatim ukoliko je kompanija ostavila pozitivan utisak, a nije zaposlila kandidata uz njegovo odobrenje imaćete još jedan talenat u svom fondu koga možete kontaktirati za buduće pozicije ali i još jednu preporuku sa njegove strane. Sa druge strane, ukoliko kompanija zaposli kandidata, dobiće izuzetno produktivnog zaposlenog sa dobrim početnim utiscima koje dalje treba izgrađivati.
Zapošljavanje mladih ljudi je win-win strategija i ishod, mladi talenti će uneti novu energiju, ideje, biće željni učenja i primene istog, visoko motivisani u radu što doprinosi poslovanju, a sa druge strane kompanija će obezbediti prvu šansu, ulagaće u njega i izgraditi i zaposlenog i svoje poslovanje dalje.
Danas je posebno važno zapošljavati mlade ljude jer je to glavni kanal odakle možete regrutovati buduće menadžere i stručnjake za više pozicije. Mnogo je lakše dogovoriti se sa mladim zaposlenim koji se vodi uputstvima mentora, koji je iskren i koji grabi na putu ka uspehu toliko da mu dodatan rad ne bi smetao. Oni su fleksibilniji od drugih u pogledu rasporeda i nagrada koje žele.
Glavni benefiti zapošljavanja mladih:
- Nova energiju i perspektive
Mladi zaposleni mogu uneti nov način razmišljanja u posao. Mnogi od njih su željni učenja, sticanja iskustva i primenjivanja svojih veština u posao što može značajno uticati na moral, timski rad i produktivnost. Još ako to bude njihov prvi posao, poslodavac može očekivati visok stepen posvećenosti i rada sa njihove strane.
- Razvoj i produktivnost
Mladi su navikli da uče, pogotovo ako su tek završili školu ili studije, i dalje će zadržati način razmišljanja koji će im pomoći da lakše apsorbuju obuku i da nastave da uče. Po pravilu, novozaposleni imaju visoke ciljeve za svoj učinak i ulažu dodatne napore da te ciljeve ispune.
Takođe, posle nekog vremena bi počeli da se takmiče sa višim zaposlenima kako bi unapredili svoje karijere, što je glavna prednost zapošljavanja mladih ljudi. Da bi postigli paritet sa svojim kolegama, ulažu dodatne napore da ostvare svoje lične ciljeve. Pošto žele da izbegnu greške, pokušavaju da što bolje izvrše svoje dužnosti.
- Adaptibilnost i agilnost
Kada se pojave neočekivane okolnosti, mladi će bolje reagovati na iznenadne promene. Ovo može biti od velike koristi u promenljivom radnom okruženju gde se procesi, tehnologija i prioriteti stalno menjaju. Sa ekonomskim, društvenim i političkim granicama u promenljivom stanju, prilagodljivost daje mladim ljudima prednost u radnom okruženju koje je agilnije, promenljivije i brže nego ikada ranije.
Mladi su odrasli oko tehnologije. Njihov prirodni afinitet prema tehnologiji i njihova sposobnost da primenjuju i razumeju različite tehnologije brže ih izdvajaju od ostalih generacija. Zapošljavanje mladih ima pozitivan i važan uticaj na pokretanje poslovanja u usvajanju i korišćenju novog softvera i tehnologije.
- Svestranost
Umesto da kompanija koristi iste strategije i ideje, neophodna je promena načina razmišljanja i pristupa. Različite ideje i perspektive mladih pomogle bi da se razviju nove i bolje metode za obavljanje stvari, uz uštedu vremena i mogućnost da se bolje fokusiraju na određene oblasti poslovanja.
Možda im nedostaje iskustvo, ali imaju bogato znanje iz kojeg mogu da crpe. Neki mogu da pomognu u budućim naporima pošto su bili uključeni u ranije inicijative i razumeju prepreke sa kojima su se suočili i sada.
- Inovativnost
Novije informacije iz njihovog obrazovanja, kao i najsavremenije poslovne prakse i tehnologija, lakše su dostupni mlađim zaposlenima. Zbog toga, oni mogu postaviti nove inovacije koje će podstaći dugoročni rast i uspeh organizacije. Da bi kompanija rasla i promenila svoju poslovnu praksu, od vitalnog je značaja da razmišlja kreativno i dođe do alternativnih gledišta, što ovi mladi ljudi i čine.
Kompanije na više načina mogu angažovati mlade talente: kroz volontiranje, praksu ili prvi posao. Ove prakse variraju u dužini trajanja, sektoru, plaćenosti…ali svakako donose benefite i za made talente i za kompanije. One mogu biti organizovane kao part-time posao ili kao posao sa punim radnim vremenom, kao sezonska praksa, godišnja ili mesečna.
Nezavisno od izbora, mladi svakako dobijaju značajno iskustvo i mnoge benefite kroz pomenute programe:
- Praktično iskustvo u radu u oblasti za koju su stručni i značajnu referencu u CV-u
- Razvoj veština i znanja kroz program mentorstva, povratnih informacija
- Networking – povezivanje sa drugim kolegama u vidu profesionalne mreže
- Prihod – većina ovih programa je plaćena
- Veća kompetentnost – Mnogi na ove programe gledaju kao početno iskustvo koje kasnije može izdvojiti kandidata iz mase drugih prilikom izbora za novi posao.
Dobra prilika koja obuhvata oba aspekta, i iz ugla poslodavca i iz ugla talenta je objedinjena u našem projektu Youth Fair – konferenciji i sajmu praksi i poslova za mlade koji je najznačajniji događaj povezivanja kandidata sa poslodavcima, učenja nečeg novog i nalaženja prakse ili posla. Ove godine održava se u hibridnom formatu 20. i 21 aprila – uživo u Ušću koji predstavlja centralno mesto gde se mladi okupljaju i pravi community centar ne samo za šoping nego i za razvoj mladih, gde ćemoovom prilikom u interaktivnoj atmosferi okupiti veliki broj mladih i poslodavaca na jednom mestu.
Miloš Čevizović
Direktor – The Employer Branding Agency
No Comments